Inhoudsopgave
Contentkalender onmisbaar bij Marketing Strategie.
Wat is nu een contentkalender precies?
In dit artikel wil ik uit gaan leggen waarom een contentkalender eigenlijk zo onmisbaar bij een goede content marketing strategie!
We gaan in dit artikel het er eens uitgebreid over hebben en uiteen zetten, waarom jij dit nu op zeker zou moeten doen.
Lees dus snel verder!

Contentkalender wat is dat?
Een contentkalender is een planning waarin je bijhoudt op welke dagen je welke content plaatst over jouw bedrijf, merk, product of dienst.
In een contentkalender zet je de belangrijkste zaken op een rij zoals:
- wanneer je content plaatst (dag en tijdstip);
- wat voor content je plaatst (artikel, video, infographic, etc.);
- op welk kanaal je iets plaatst (je eigen website, een socialmedia-pagina, etc.);
- waar je content over gaat (op welke vraag geeft je content antwoord?);
- voor wie je content bedoeld is (doelgroep);
- wie verantwoordelijk is voor het creëren en plaatsen van de content.
Contentkalender en het doel waarvoor het dient!
Het doel van een contentkalender waarvoor het dient is meer duidelijkheid en structuur aanbrengen in de content/Blog die op verschillende momenten op verschillende kanalen geplaatst moet worden.
Deadlines voor het schrijven van teksten, het maken van infographics of het maken van video’s zijn ver van tevoren duidelijk want dit heb je allemaal goed gedocumenteerd.
Dit levert jou en eventuele partners met wie jij samen zou willen werken zoals tekstschrijvers, grafisch vormgevers, fotografen en video bewerkers veel minder (tijd)stress op.
Daarnaast biedt de contentkalender ook voor jouw zelf een stok achter de deur om regelmatig nieuwe content te maken of te laten maken en te plaatsen.
Het is dus een middel met meer pressie dat jou kan helpen om jouw contentmarketing-strategie daadwerkelijk uit te voeren.
Als aantekening zou ik nog willen toevoegen dat niet iedereen gelijk gecharmeerd is van deze werkdruk en dat het natuurlijk ieder voor zich is hoe hij of zij met deze contentkalender aan de slag wilt gaan, het is tenslotte een soort van hulpmiddel voor jezelf om een goed overzicht te behouden in alle facetten van jouw website.
Contentmarketing-strategie en het doel daarvan.
Door goede content kun je een vertrouwensband opbouwen met jouw doelgroep en jezelf positioneren als de specialist binnen jouw vakgebied.
Bij het telkens binnen een termijn van maximaal een week nieuwe interessante content te plaatsen op jouw website blijft jouw doelgroep geprikkeld en alert en zal jouw website blijven volgen.
Goede content zorgt uiteindelijk ook voor meer websitebezoekers en een hogere conversieratio en dat is dan ook het doel waar een website eigenaar dit allemaal voor doet.
Contentkalender gebruiken voor analyseren contentmarketing-strategie.
Alhoewel de contentkalender in eerste instantie is bedoeld voor het plannen van je content, wil dat natuurllijk niet zeggen dat je hem ook kunt gebruiken voor het analyseren van jouw contentmarketing-strategie.
Dit doe je door in de kalender bij te houden hoe bepaalde content scoort bij jouw doelgroep.
Je kijkt dan bijvoorbeeld naar likes en reacties (op sociale media), paginaviews en clicks (op jouw website) en het aantal keren dat een websitebezoek leidt tot conversie.
Presteert dit goed? Maak dan meer vergelijkbare interessante content. Word het toch niets ?, wees dan niet bang en probeer het op een andere manier te benaderen zodat het wel beter gewaardeerd word door jouw bezoeker op de website.

Opzetten van een Contentkalender en Hulp daarbij nodig.
We zijn niet allemaal behept met de skills om dit gelijk in goede banen te kunnen lijden, maar misschien ben je door dit artikel dermate enthousiast en geïnspireerd geraakt dat je hiermee verder aan de slag wilt, maar toch nog dat kleine duwtje nodig hebt bij het opzetten van jouw contentkalender.
We helpen je graag verder.

Ga dan nu naar extra informatie.
En doe je voordeel met deze hulp bij het opzetten van jouw contentkalender.