G-RMTF08QYP6

Contentcuratie wat is dat?

Gemiddelde leestijd: 6 minuten

Contentcuratie wat is dat?

Welkom bij dit artikel over contentcuratie of in de Engelse taal content curation genoemd.

Het kan naast content creatie een onderdeel zijn van jouw content/ bloggen marketing. Maar wat is contentcuratie nu eigenlijk? En hoe pas je het toe? In dit artikel ga ik het jullie eens haarfijn uitleggen.

Een definitie van Contentcuratie!

Een definitie van contentcuratie is: het vinden en categoriseren van interessante, relevante content en dit duiden voor en delen met jouw publiek.

Je kunt deze definitie ook terugvinden bij de begrippenlijst in onze kennisbank.

Het gaat hierbij met andere woorden niet om het maken van nieuwe content (content creatie), maar om het ‘hergebruiken’ van bestaande content.

Dit kan content zijn die je zelf al hebt gemaakt, of content van anderen.

Je gaat op zoek naar waardevolle nieuwsberichten, blogs, column, achtergrondartikelen, tweets, etc. en plaatst deze in een nieuwe context. 

Contentcuratie is waardevol!

Contentcuratie kan heel waardevol zijn voor jouw publiek.

Zo kun je contentcuratie gebruiken om veel informatie te bieden op één plek, waardoor lezers het snel en gemakkelijk kunnen vinden.

Ook kun je contencuratie gebruiken om jouw lezers te inspireren met blogs, quotes, artikelen of video’s van anderen.

Tenslotte kun je het gebruiken om een overzicht te geven van verschillende opvattingen over een onderwerp of product.

Contentcuratie is het meest waardevol voor jouw publiek als je er iets van jezelf aan toevoegt.

Geef je eigen mening of voeg je eigen kennis toe aan de bestaande content. Verbind conclusies van verschillende onderzoeken aan elkaar, of bundel verschillende artikelen in één overzichtelijke blog.

Je maakt er dan eigenlijk nieuwe content van, speciaal voor jouw doelgroep.

Tenslotte is contencuratie ook voor jouw organisatie of bedrijf waardevol.

Door regelmatig te posten, zorg je dat je jouw top-of-mind-positie behoudt.

Contencuratie kost vaak minder tijd dan het zelf creeëren van content en is daarom een goede manier om jouw contentmarketing aan te vullen. 

Content stelen is iets anders dan Contentcuratie!

Attentie let op!: contentcuratie is niet hetzelfde als het stelen van content! Doe niet alsof je de content zelf gemaakt hebt, of een idee zelf bedacht hebt, als dat niet zo is.

Je mag zeker content van anderen gebruiken, maar wees duidelijk over de bron en geef credit aan de schrijvers of makers.

Op social media kan dat bijvoorbeeld door het bedrijf achter, of de maker van, de content te taggen. Op je website kan dat door een link toe te voegen naar de bron. 

Nog een voordeel: het hergebruiken van andermans content met een duidelijke bronvermelding, is ook voor de maker van de content voordelig.

Hij of zij krijgt hierdoor meer zichtbaarheid en meer verkeer naar zijn of haar website/social media, etc. Hierdoor kun je ‘goodwill’ creëren.

Misschien deelt hij of zij de volgende keer wel iets van jou!

Jouw content marketing strategie in samenhang met contentcuratie.

Als aanvullig op jouw content marketing strategie verdient contentcuratie dus echt wel een belangrijk plekje om in te zetten in het schrijven van relevante content.

Persoonlijk vind ik ook dat als het wiel al is uitgevonden je niet steeds dit opnieuw hoeft uit vinden.

Het blijft natuurlijk lastig om contentcuratie in te zetten op een effectieve manier en als jij denkt hierbij hulp nodig te hebben dan kan dat natuurlijk ook.

content/ bloggen

Je kunt alijd vrijblijvend contact opnemen .

Om eens te bekijken en te bespreken wat we voor jouw kunnen betekenen.

Voor meer informatie Ga naar hier!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *